<< Willem Breuker

Boek over Willem Breuker:  Maker van Mensenmuziek  door Françoise en Jean Buzelin.
Vertaald uit het Frans door Marco Nakken. Nederlandse co/auteur: Sjaak  Hubregtse.

Pagina 15:
Een van de weinigen die actief was op het gebied van de New Thing was de slagwerker Pierre Courbois, die als de pionier van de nieuwe jazz in Nederland beschouwd kan worden.
Al van 1961 tot 1964 opereerde hij in de omgeving van Arnhem als leider van de Original Dutch Free Jazz Group en vanaf 1963 werke hij samen met de Duitse multi-instrumentalist Gunter Hampel.
Door muziekliefhebber Maarten Derksen, die mijn spel kende en die in Arnhem concerten organiseerde, kwam ik in het voorjaar 1966 in contact met Courbois. Ons eerste contact met contrabassist Vicktor Kaihatu was meteen raak en we vormden een trio. Beiden speelden ook bij Gunter Hampel en toen die me gehoord had, nodigde hij me uit in zijn groep te komen spelen; een van onze eerste tournees was naar Tunesie. Bij terugkomst speelde we in Comblain la Tour in België, en Boy Edgar vroeg me als gast bij zijn concert in het Holland Festival 1966.*
Het ging allemaal heel snel in die tijd. Toen kwam ook nog de Loosdrecht Jazz-concours finale.*

 Pagina 19:
Gunter Hampel, een van de pioniers van de nieuwe Europese muziek, was de eerste die in januari 1965, samen met zijn landgenoten Manfred Schoof (trompet) Alexander von Schlippenbach (piano) Buschi Niebergall (contrabas) en – al weer – slagwerker Pierre Courbois, de ideeën van de nieuwe esthetiek op zijn plaat Heartplants heeft gerealiseerd.
Een optreden van deze groep in de Parijse club Blue Note viel in dezelfde periode .

 Pagina 20:
Een dag later was het kwintet van Gunter Hampel in dezelfde studio’s om voor het Duitse merk Saba drie stukken op te nemen die echter nooit zijn uitgebracht. Gelukkig maakte Hampel met zijn drie collega’s (Breuker, Piet-Hein Veening (contrabas) en Courbois) twee weken later voor het in free jazz gespecialiseerde New Yorkse merk ESP een plaat die wel werd uitgebracht.

 Pagina 21:
In dezelfde tijd schreef hij zijn eerste comosities voor film, en wel Sigaar 70, de achteraf bedachte titel bij een film van Tjebbe van Tijen en Geoffrey Shaw. 
De partituur, een uitbundig met tekeningen en vlekken bezaaid boekwerk, wordt tot klinken gebracht door Gilius van Bergeijk (hobo), Gunter Hampel (vibrafoon, basklarinet en fluit), George Pieterson (klarinet), Arjen Gorter (contrabas) en Pierre Courbois (slagwerk).

(*Aan beide manifestaties heeft Pierre meegewerkt.)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pierre_Courbois